Personlig regnskap
Det ble litt kaos og rotete fra min side rundt føringen av personlig regnskap, så her følger en liten oversikt over hva jeg forsøkte å si når dere bare hørte masse rart. :-)
[
steg 1: føre regnskap |
steg 2: regne ut resultat |
steg 3: budsjett |
ressurser ]
Før posteringer (inntekter og utgifter) fra to-ukers perioden inn i
et regnskapssystem på regneark.
Det er fullt lovlig å ta utgangspunkt i Husreg_R.xls-modellen
som vi brukte i oppgaver (oppg. 58-60) før høstferien.
Husreg_R.xls rammemodellen finner dere på skolens nettverk under
I:\GK\Nyeste modeller - 2003\Rammemodeller\
Om dere har en ferdig modell fra en av oppgavene som dere vil bruke, kan dere kopiere filen oppgaven ligger i og slette inndatafeltene. Deretter bør kontonavnene endres, før du begynner å føre dine egne inntekter og utgifter inn.
Dere kanskje deres egne kontoer å samle inntekter og utgiftene i.
For å få til en statistikk må vi finne noen felles kategorier.
Mitt forslag er å finne i
klassens felles kontoplan. (Høyreklikk og velg "Lagre som" for å laste filen ned lokalt. Det er nødvendig for å kunne kopiere ut det ene arket.)
Poenget er at arket Resultat skal kopieres inn i samme
arbeidsboken hvor dere har deres personlige regnskap.
Se leksjon E3 side 71 i IT-guiden for hvordan redigere arbeidsboken. (Kort fortalt: Høyreklikk på Resultat arkets flik nede til venstre. Velg "Flytt eller kopier ark". I dialogboksen som kommer opp skal det være mulig å velge andre arbeidsbøker som er åpne, og dere skal da velge regnearket dere har regnskapet i. Husk å merk av "Kopier"-avkrysningsboksen før dere trykker Ok.)
I Resultat-arket skal feltene fylles ut med formler
så langt det er mulig. Det ideelle er om man kan legge til inntekter
og utgifter i regnskapsarket og så oppdateres tallene i
Resultat automatisk. (Se for dere at dere skal føre
regnskap ut året og levere resultatene hver måned, så ser
dere kanskje at det blir enklere med formler.)
Dette, og de senere stegene, er i utgangspunktet frivillig og vil ikke bli samlet inn,
med mindre det er generelt ønske fra elevene og
Eivind ønsker å ta opplegget med seg litt videre.
Ta utgangspunkt i:
Sett opp et personlig budsjett for november måned. Husk at vi kjørte regnskapsperioden kun for 2 uker, mens hele november vil være omtrent 4 uker. Kan du doble de forskjellige inntekst- og utgiftspostene? Hvorfor/hvorfor ikke?
Dette begynner vi å ha kontroll på, ikke sant?
Holdt budsjettet? Sprakk det? Hvorfor? Hvor er avvikene? Hvordan påvirker dette budsjettet for desember?