K-mål:Lære om Tangramet
F-mål:Nøyaktighet med blyant, linjal og saks
H-mål:Nøyaktighet for å dra nytte av det senere
Hva | Hvordan | Hvorfor |
1. Kort presentasjon av oss selv og undervisningsopplegget | 1. Studentene forteller litt om seg selv | 1. Opprette den første kontakten med elevene |
2. Elevene presenteres for, og lager sitt eget tangram | 2. Elevene får utdelt en 10x10 cm pappskive som de klipper opp etter steg-for-steg anvisning fra tavlen. Farvelegger etter smak | 2. Gi elevene et forhold til det de lager |
K-mål:Forstå figurers kompleksitet
F-mål:Snu, vende - prøve å se at et problem kan løses på flere måter
H-mål:Se at "ingenting" er umulig, problemer kan ha flere løsninger
Hva | Hvordan | Hvorfor |
1. Kort oppsummering. Gir elever muligheten til å gjøre ting ferdig | 1. Lærer i samtale med elever | 1. Sjekke at alle er med |
2. Jobbe med tangramoppgaver av ulik kompleksitet | 2. Elevene arbeider individuelt, mens lærerne går rundt og assisterer. Elever kommmer frem og viser løsningene sine på overhead | 2. Se at geometriske figurer kan settes sammen til andre geometriske figurer. Se at oppgaver kan ha mer enn en løsning |
Hva | Hvordan | Hvorfor |
1. Introduksjon av begrepet geometri | 1. Samtale om hva ordet geometri betyr: geo - jord, metri - måling --> jordmåling. | 1. Formålet med denne delen var å sette geometri-begrepet inn i en historisk sammenheng samt å gi elevene en forståelse av hvorfor det var nødvendig å utvikle et system for beregning av flateinnhold. |
2. Introduksjon av arealbegrepet | 2. Ved hjelp av cm2-firkant | 2. Konkretisering av arealbegrepet |
3. Jobbe med oppgaver | 3. Finn arealet av figurer vha. av cm2-firkanten | 3. Gjennom arbeidet kan elevene selv komme frem til en formel for arealet av en firkant |
1. Repetere geometri-/arealbegrepet | 1. Lærer i samtale med elever | 1. Sjekke og forsterke nærværet av kunnskaper |
2. Finn en formel for arealet av en rettvinklet trekant | 2. Elevene benytter seg av tangramet og prøver å finne ut noe om arealet av en trekant | 2. Ved å kombinere det de har lært gjennom arbeidet med tangrammet og det de har funnet ut om arealet av et rektangel finner de selv frem til et uttrykk for arealet av en rettvinklet trekant. |
3. Jobbe med oppgaver | 3. Benytter formelen de har funnet frem til | 3. Trening i arealberegning |
1. Dekomponering av enkle sammensatte figurer | 1. Elevene arbeider med oppgaver | 1. Lærer å se at sammensatte figurers areal kan beregnes ved å dele dem opp i mindre deler. |
2. Arbeid med oppgaver med oppgaver med utgangspunkt i annonser | 2. Elevene deles i grupper og får utdelt en oppgave sammen med brosjyrer som viser priser på ulike materialer. | 2. Knytte opp mot 'det virkelige liv' |