2.0 Mål for undervisningsopplegget
Allerede før vi visste noe som helst om hvilken skole eller hvilket klassetrinn vi
skulle gjennomføre praksisen på hadde vi bestemt oss for at vi ville jobbe med geometri, og
om mulig, med tangrammet.
Da vi fikk vite at vi skulle undervise i 5-klasse satte vi oss ned for å se gjennom trinnets
geometripensum. Pensumet omfattet bl.a. enkel arealberegning. Gjennom diskusjon kom det frem
at gruppemedlemmenes erfaring med arealberegning fra sin egen tid i grunnskolen var sterkt
preget av formelpugg og svært lite av reell forståelse for hvorfor arealet av en trekant
var (g*h)/2.
I den nye læreplanen for grunnskolen står det(L-97, s. 155) at på mellomtrinnet skal
"arbeidet med faget i høy grad ha en praktisk forankring. Lek og spill, natur
og nærmiljø gir praktiske muligheter til å arbide med matematikk. I tillegg skal
elevene etterhvert møte de mer abstrakte sidene ved faget."
Det vektlegges også(ibid., s. 156) at undervisningen i matematikk skal gi muligheter til
- å arbeide praktisk og få konkrete erfaringer
- å undersøke og utforske sammenhenger, finne mønstre og løse problemer
- å resonnere, begrunne og trekke slutninger
Med dette i tankene laget vi et undervisningsopplegg som forhåpentligvis skulle oppfylle disse
kravene. Dette presenteres på de neste sidene.
2.1 Mål for opplegget
Vi satte oss følgende mål for opplegget:
- Elevene skal kunne utlede og forstå arealformelen for firkant og trekant
- De skal kunne se hvordan sammensatte figurer kan dekomponeres når arealet deres skal beregnes.
[Neste: 3.0 Kortfattet presentasjon av undervisningsopplegget] [Forrige: 1.0 Innledning]