5.0 Etterord

Med tanke på de mål vi hadde satt oss, tør vi påstå at vi må si oss fornøyde. For vår del ser det ut til at opplegget fungerte. Det virker som om det var en form for undervisning som engasjerte samtlige. Det som er usikkert derimot, er om dette opplegget ville ha fungert i en annen klasse på en annen skole.

Men vi fikk med oss alle, selv de elevene som man til vanlig regner som svake. Tendensen var heller den, at de flinkeste dro ikke i fra, det var de svakeste som greide å ta igjen og jobbe like bra med oppgavene. Årsaken til dette kan være at dette var en utradisjonell metode for å "angripe" en del av matematikkfaget på. Det at vi innførte noe, i deres øyne, nytt, og det at alle elevene startet fra "scratch," kunne være motiverende for de svakere elevene. Alle hadde samme forutsetning for denne form for undervisning, uansett deres tidligere bakgrunn.

Det kan virke noe bastant og noe skremmende, at studenter påstår at alle greide å følge opplegget. Men da elevene selv skulle løse oppgaver, var vi tre studenter og klassens egen lærer som gikk rundt på gruppene for å følge med. Og vi så ingen, hvis ser bort fra elever med konsentrasjonsproblemer, som ikke klarte å følge opplegget alene. Hvis de som hadde konsentrasjonsproblemer, fikk hjelp til å kanalisere energien sin mot det vi holdt på med, fikk vi en forståelse av at heller ikke disse hadde problemer med å jobbe seg fram til en løsning.


[Forrige: 4.0 Kommentarer til undervisningsopplegget]   [Tilbake til mappeoversikt]