|
Fag | Beskrivelse |
Heimkunnskap
|
Informatikk | Kurset var et innføringskurs i informatikk. Berørte emner inkluderte:
- MS-DOS
- Windows
- WordPerfect 6.0
- Excel 5.0
- Access 2.0
- Internett
- Pedagogisk programvare
- Bruk av IT i pedagogisk perspektiv
- Skolens plandokumenter
|
Kristendom |
Faget tok opp følgende emner
|
Matematikk 2 |
Matematikk 3 |
Faget ga en fordypning innenfor emnene
- geometri
- lære en del grunnleggende begreper innen geometrien og se hvordan den brukes til å løse problemer og ufordringer i samfunnet, så som innen byggeaktivitet, arkitektur og kunst
- delemner inkluderte avbildninger og symmetri, trigonometri og analytisk geometri
- barns forståelse av geometri
- algebra
- bokstavregning
- ligninger og ulikheter
- lineære ligningssystemer
- matriser, determinanter og vektorer
Fagdidaktikk spilte en stor rolle i kurset. Det samme gjorde bruk at IT-hjelpemidler.
|
Matematikk 4 |
Matematikk 4
|
Matematikk 5 |
Matematikk 5 bygget på Matematikk 4 og ga en videre innføring innen områdene
- funksjonslære
- integralbegrepet og dets anvendelser bl.a. til utledning av kjente formler for f.eks. sirkel, kule og kjegle
- differensialligninger med vekt på modellering av kjemiske og fysiske fenomen
- enkle numeriske metoder
- polare koordinater
- Funksjonsapproksimasjon vha. Taylorpolunom
- sannsynlighetsregning og statistikk
- binomisk og hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling, normalfordeling, Students t-fordeling
- beliggenhetsmål, spredningsmål, korrelasjon og regresjon
- estimering av populasjonsgjenomsnitt og populasjonsandel og en binomisk sannsynlighet, hypoteseprøving for en og to populasjoner
En utvikling av en forståelse for hvordan datateknologien kunne benyttes som et nyttig redskap både faglig og metodisk var en del av undervisningen.
- utviklet kunnskap om datateknikkens muligheter og begrensninger innen matematikkundervisningen
- enkelte programmers virkemåte, muligheter og begrensninger
- erfare hvilke metodiske muligheter som ligger i bruk av grafisk kalkulator
|
Natur, samfunn og miljø |
Naturfag 2 |
Naturfag 2 var del av en 20vt-enhet som i tillegg inkluderer Naturfag 3 og NSM. Målet for undervisningen var å gi
- faglige kunnskaper innen biologi, fysikk, kjemi og geofag som grunnlag for naturfagundervisning i skolen
- erfaringer med og innsikt i arbeidsmetoder
- innsikt i naturfag som skolefag slik at en kan
- gi en best mulig undervisning
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag for elever med varierende forutsetninger
- legge vekt på det nære og konkrete
- velge strategier for naturfaglig utviklingsarbeid
Emner som ble tatt opp inkluderte
- Naturfag i skolen
- naturfag som skolefag og hvordan arbeidet i naturfag kan hjelpe til å nå skolens overordnede mål.
- Jorda - vår planet
- solsystemet, jorden som planet.
Enkel modelfremstilling av solsystemet, med jordens plass, størrelse og bevegelse - årstider
- jordens indre bygning, overflate, atmosfæren.
Indre og ytre krefter - virkninger, landformer Bergarter, istider, jordsmonn
- vær og klima
- Jorden som levested, tilpasning og bruk av naturen
- planter og dyr i ulike økosystemer
- artskunnskap, systematikk og utbredelse
- Kjemi
- elementær innføring i stoffkjemi - atomer, molekyler, bindinger
- navnsetting
- løsninger
- oksidasjon og reduksjon
- organisk kjemi
- Fysikk
- fagdidaktikk
- Biologi
- menneskekroppens bygning og funksjon
- prosesser i kroppen/cellene
- sykdommer/sykdomsbekjempelse
- forebyggende helsearbeid
- rusmidler
|
Naturfag 3 |
Norsk 1 |
Pedagogikk |
NITOL-fag:
|
Hovedside
Fagstoff
Søkemaskiner
Web-sider
E-post adr.
USENET News
CV
|
Fag | Beskrivelse
|
Applikasjonsutvikling | Formålet med kurset var å lære hvordan en ved hjelp av Microsoft Visual Basic kan utvikle og vedlikeholde en applikasjon. Kurset tok for seg emner som:
- Utvikling av brukergrensesnitt
- Prosjektbegrepet. Inndeling i moduler
- Kopling mot databaser. SQL kall
- Testing av program
- Installasjonsprogrammer og konfigurering
|
Databaser | Målet med kurset var å gjøre deltakerne i stand til å opprette og vedlikeholde relasjonsdatabaser. Viktige emner var:
- Konstruksjon av databaser etter Entitets-Relasjons-modellen
- Normalisering
- SQL-programmering
- Distribuerte databasesystemer
- Objektorienterte databasesystemer
- Drift og administrasjon av databasesystemer
|
Datakommunikasjon | Faget skal gi de kunnskaper som er nødvendige for å planlegge og drive datasystemer som benytter det offentlige telenett. Berørte emner inkluderer:
- Kommunikasjonstjenester
- Filoverføring
- Terminaler
- Fysiske medier og standard grensesnitt
- Synkron/asynkron overføring
- Bruk av telenettet i dataoverføring
- Bruk av modem. Scriptprogrammering
|
Drift av lokalnettverk | Faget skal kvalifisere deltakerne til å være systemansvarlige i lokalnettverk. Emner som tas opp er:
- Hardwarekomponenter
- tjenermaskiner
- arbeidsstasjoner
- nettverkskort
- Nettverkssoftware
- ulike nettverkstyper
- ulike applikasjoner/gruppevare
- Installasjon av lokalnettverk
- Driftsprinsipper
- PC-drift
- Installasjon av ekstra RAM
- Diskgrensesnitt og -bytte
|
Datateknikk 1B | Faget er en introduksjon til programmering i C++. Følgende emner tas opp:
- Datatyper og tilordning
- Logiske uttrykk
- if-setning, case-setning
- Løkker
- Funksjoner
- Tabeller
- Tekststrenger
- Filbehandling
|
Datateknikk 2 | Datateknikk 2 bygger på kurset Datateknikk 1B og omhandler objektorientert programmering i C++. Tema som tas opp inkluderer:
- Rekursjon
- Pekere
- Dynamiske variable
- Lister
- Objektorientering
- OO-tenkemåte
- OO-analyse
- OO-programmering
- Klasser
- Objekter
- Konstruktører/destruktører
- Arv/polymorfi
- Operator-overloading
- Virtuelle funksjoner
- Statiske klassemedlemmer
- Friend-funksjoner
- Fiend-klasser
- Template-klasser
|
Operativsystemer | Kurset tok for seg oppbyggning og virkemåte til et operativsystem, med hovedvekt på Unix. Viktige emner var:
- Teknikker for minnehåndtering
- Oppbyggningen av filsystemet
- Prosesser
- Shell-kommandoer
- Konfigurasjonsfiler, eg. .cshrc, .login
- Systemprogrammering
|
Systemadministrasjon | Kurset ga grunnleggende kunnskaper nødvendige for en systemansvarlig i PC-nettverk. Viktige emner var:
- Konfigurasjon av enkeltstående PC'er
- Oppstartsfiler
- Miljøvariable
- Katalogstruktur
- Installering
- Tilpassning
- Grunnleggende generell nettverkskunnskap
- Bruksområder
- Komponenter
- Ulike typer nettverk
- Ansvarsforhold
- Administrasjon i flerbrukermiljø
- Datasikkerhet
- Sikkerhetskopiering
|
Tjenester i Internett | Kurset ga en brukersentrert innføring i de ulike nettjenestene. Berørte emner inkluderer:
- Oppbygning av og metoder for å benytte de ulike nettjenestene
- e-post
- WWW
- Telnet
- Gopher
- FTP
- USENET News
|
Utvikling og drift av tjenester i Internett | Kurset ga grunnleggende kunnskaper nødvendige for å publisere egen informasjon på Internett. Emner som ble berørt var:
- Oversikt over ulike tjenester
- WWW-teknologi
- Produksjon av web-sider
- Installering og konfigurering av WWW-tjener
- FTP
- Installering og konfigurering av FTP-tjener
| |