Anmeldelser

Eventyrlig fra Nord-Østerdal

Pengegryte i Trollberget anmeldt av Merete N. Netteland i Østlendingen 15. oktober 1999.

Forfatteren Gert Nygårdshaug har samlet et nytt knippe eventyr fra sine hjemtrakter i Nord-Østerdal.

Det er verdifullt arbeid, og best av alt: Boka er spennende nok til å konkurrere med moderne litteratur. Spørsmålet er bare om barn av vår tid får med seg alt som hender i disse eventyrene, som er hentet fra en nær, men likevel fjern, fortid. Nær fordi mange av oss har vokst opp med eventyr om hulder og troll. Fjern fordi dagens sjuåringer knapt nok vet hva ei budeie er, og således vil ha problemer med å se for seg de indre bildene som gjør eventyrene så spennende. Men la gå; dette er ei bok som egner seg godt for høytlesning i mørke høstkvelder, og med mye fantasi og litt forklaringer fra mor eller far, vil nok de fleste barn sette pris på å få høre om trollene som fridde til seterjenta, eller om gutten som ville gå til verdens ende. Nygårdshaug har tidligere gitt ut tre eventyrsamlinger, der kilden har vært forfatterens egen oldemor, Anne Nygårdshaug. Denne gangen har han reist omkring i hjemtraktene som en moderne Asbjørnsen eller Moe og sporet opp gamle historier som har levd og overlevd på folkmunne i flere generasjoner. Historiene er ukjente for de fleste av oss, men stilen og kjernen i innholdet er kjent. Her er magiske gjentagelser, trolske ord og en enkel moral: De slemme og stygge får sin straff, mens de rene av hjerte får både gull og giftermål. Slik bilr den snille, men akk så morløse Fjøs-Nils en lokal variant av den mer kjente Askeladden. Og budeia med det skinnende håret er like god som ei hvilken som helst prinsesse Gullhår. Videoalderens barn og unge skulle være godt rustet til å tåle de barske scenene i de gamle folkeeventyrene. For her flyter blodet! Godt da at Elisabeth Johnsgård har laget trolske tegninger i svart/hvitt, som antyder en stemning mer enn de viser råskapen i tekstene. Godt også at noen føler ansvar for å ta vare på en eventyrskatt og en kulturarv fra vårt eget distrikt.

Terje Røsten
16.10.99