Anmeldelser

Av de største

Prost Gotvins Geometri anmeldt av Rise Grønoset i Østlendingen 19. august 1998.

Han har gjort det igjen. Med "Prost Gotvins geometri" har Gert Nygårdshaug fra Tynset bekreftet og stadfestet sin posisjon som en av våre største romanforfattere i tiden med dype og dristige tanker, perlende humor og stort perspektiv. Han er så ubegripelig og herlig nysgjerrig, på livets og universets gåter, og han skyr ingenting, kaster seg ut i tilværelsen merkverdigheter og svinger seg opp til de store høyder. I velkjent, sjarmerende stil.

Denne gang handler det om presten Gotvin Soleng fra en liten fjellbygd i Norge, som legger ut på reise med sin jomfruelige kropp og sin søkende sjel. Først til Santiago de Compostela for å betrakte det katolske mirakel på nært hold. Men alt på toget dit møter han fristelsen i form av en spansk arkeolog omgitt av lavendelduft, han føler at han stiger opp, vektløs, og blir ett med Davids salmer, og han vet at han aldri mer kommer til å glemme duften av lavendel. Hun gir han en gåte i form av en tegning og forteller at hvis han tolker den, får han svar på hva himmelen virkelig skjuler. Før han har løst den, får han ikke se henne igjen.

Men først får vi være med på den vakreste kjærlighetsscenen under stjernene - med etterfølgende skamfullhet, anger og botstanker. Her sitter han og strever med vanskelig tanker på et bibliotek i Spania, Guds lille villfarne disippel Gotvin Soleng fra en avsides fjelldal i nord. Tanker om Gud og mirakler, katedraler og geometri, synd og lavendelduft. Og langsomt modnes noe i ham han vil vende tilbake til Vanndal og sin kjære menighet, styrket i den hellige tro, det tar han seg en øl på, skåler med menighetsrådsmedlem Stormarkbråten der hjemme og smiler dagens første smil.

Men mye hender før Gotvin Soleng faller til i de hjemlige folder - ja, så mye skjer det at han faktisk ikke faller i det hele tatt. I Gert Nygårdshaug hode skjer et alltid mye. Den ene tanken tar den andre, intellekt, kunnskap og luftig fantasi går hånd i hånd, han borer seg inn i all verden emner, og presten Gotvin bærer det hele frem. En høyst menneskelig skikkelse som vil det beste og tappert leter sannhet.

I "Prost Gotvin Geometri" finner vi hele spektret - godhet og fromhet, sorg og vemod, ydmykhet og tvil, galskap og glede. Alle ting opptar denne umåtelige vitale forfatteren (og presten), hans mange og overrumplende assosisasjoner gir oss tankegods for resten av livet. Dristig og spenstig i tanke og ord river han oss med, inn til tankens virvlende dyp og ut blant stjerner og galakser. Noen ganger går hannesten over sine bredder, beruser seg i sine tanker; spørsmålene står i kø, så leseren kan bli helt huegærn. Men sjarmerende er det, for er det ikke nettopp denne drivende fantasien som er Gert Nygårdshaug varemerke? Denne hans evne til å dykke ned i verdens mysterier, enten det nå gjelder troens mirakler eller geometriens harmoni - eller dor en del hundre andre ting? Han rister oss, setter hjulene i gang, minner oss hvor spennende ,innfløkt, problematisk og herlig verden er.

Boken er dypt alvorlig. Men samtidig rykker det uavlatelig i smilemusklene, forfatterens innfall og utfall er så aldeles ville iblant, det er noe hamsunsk over det. Alene de besynderlige navnene han bruker - Gotvin, Kastor, Ludens, Baron, Violon...

Gert Nygårdshaug er en ener i samtidens litteratur. Han skal igjen ha takk for en festlig ferd, til tankens forløsning og sjelens glede.

Terje Røsten
28.08.98