Heltepoeng

I standardtilfellet tenkt som følger:

Før du prøver å gjøre noe viktig ber du om å få bruke et heltepoeng. Som spilleleder vurderer jeg ut fra situasjonen og måten du har spilt rollefiguren din på (inkl. bakgrunn) om du får lov til å bruke et poeng. Dersom det virker veldig passende vil du også få en bonus.

Dersom du har fått lov til å bruke heltepoenget får du i praksis to terningkast hvis det er noe som avgjøres med terning. Feiler det første får du kaste på nytt.

Feiler du med begge kastene går heltepoenget tapt for resten av eventyret, men kommer tilbake når eventyret er over og selvtilliten har bygd seg opp igjen.

Dersom situasjonen der heltepoenget ble brukt ender med fiasko og katastrofe (en ener på en av terningene ved bruk av T20 f.eks.) går heltepoenget tapt for godt.

Det er også mulig å få flere heltepoeng, men det krever at rollefiguren spilles entydig og med særpreg over tid og virkelig etablerer seg i spillelederens bevissthet.


Skriblerier | Faerûn-kampanjen