Det mest vanlige beltesystemet for gradering av Tae Kwon Dos utøvere følger følgende progresjon: hvit, gul, grønn, blå, rød, sort. Mellom hvert belte er det en halvfarge som også må tas: hvit med gul stripe, gul, gul med grønn stripe og så videre.
Tae Kwon Do er satt sammen for å dekke et bredest mulig spekter av teknikker, slik at en utøver av kampkunsten ikke skal kunne settes i en situasjon som utøveren ikke mestrer. Allikevel er nok Tae Kwon Do mest kjent for sine kraftfulle, luftige og mange forskjellige spark. Nesten like kjent er Tae Kwon Do for sine skrik i kamp, gitt for å lamme motstanderen.
Dette er ikke noe forsøk på en dyp simulering av Tae Kwon Do eller kunstens forskjellige avarter - dette er et forsøk på å lage en Street Fighter-kompatibel stilart.
Tae Kwon Do | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Special Maneuvers | ||||||
Punch: | Points | |||||
Knife Hand Strike | 3 | |||||
Spinning Back Fist | 1 | |||||
Kick: | ||||||
Air Hurricane Kick | 1 | |||||
Ax Kick | 3 | |||||
Double Dread Kick | 4 | |||||
Double-Hit Kick | 1 | |||||
Flying Side Kick | 4 | |||||
Flying Thrust Kick | 3 | |||||
Foot Sweep | 1 | |||||
Hurricane Kick | 4 | |||||
Jumping Side Kick | 2 | |||||
Lightning Leg | 4 | |||||
Reverse Frontal Kick | 2 | |||||
Scissor Kick | 4 | |||||
Block: | ||||||
Maka Wara | 4 | |||||
Grab: | ||||||
Athletics: | ||||||
Displacement | 3 | |||||
Drunken Monkey Roll | 2 | |||||
Flying Heel Stomp | 3 | |||||
Focus:
Balance | 2 | Kiap | 2 | Stunning Shout | 1 | |
Utøveren utstøter et kort, kraftfullt skrik idet teknikken når fram til motstanderen, for å fokusere sin Ki bedre, slik at teknikken skal bli mer kraftfull. Denne manøvren kan settes sammen med alle spark og slag basic-manøvre.
Utøveren må kunne springe minst to hex i en retning for fart, slik at utøveren kan hoppe opp i lufta, og angripe motstanderen med et kraftfullt spark. Dette er en Aerial manøver. Motstanderen får automatisk en Knockdown. Angrepet må foregå langs en rett linje, i likhet med for eksempel Cartwheel Kick. Denne teknikken, som er fantastisk kraftig, er mer eller mindre stempelet på at en utøver er trenet i Tae Kwon Do.
En mindre ødeleggende teknikk enn Flying Side Kick, men fremdeles et kraftfullt spark. Dette er også et relativt vanlig spark blant "klassiske" kampstiler, men sees ikke i så mange andre stiler. Utøveren hopper opp, og avleverer et kraftfullt sidespark mot hodet eller brystet til motstanderen. Dette teller som en Aerial Maneuver.
Master Pak ble født i Pyongjang for 56 år siden, og lever fremdeles i følge ham selv. Han er en liten koreaner som alderen ikke har fart varlig med - han ser ut som om han er eldgammel. Han er vanligvis kledd i en formell dobok (kampuniform) med svart belte (selvsagt). Denne uniformen har sett endel kamper og vask - den er tydelig tynnslitt i kantene.
Master Pak har trent Tae Kwon Do i mange år nå, og er generelt sett på som en ekte mester av stilarten. Han tar nå opp kun personlige elever - han trener ikke vanlige klasser nå lenger. Han er flegmatisk, er en stor tilhenger av den japanske diktformen haiku, og har vært på mange studieturer til Japan. Der kom han i kontakt med mange andre kampkunster, og har tatt opp elementer av disse i den formen for Tae Kwon Do han trener. Spesielt blant disse er klasser i kendo (sverdkamp) for de mer avanserte klassene.
Name | Master Pak Sung Hee | Style | Tae Kwon Do | Team | None |
Player | NPC | School | Pak's Dojang in Los Angeles | Concept | Master |
Chronicle | N/A | Stable | None | Signature | Sighs and shakes head |
Attributes | |||||
Strength | *** | Dexterity | ***** | Stamina | **** |
Charisma | *** | Manipulation | *** | Appearance | ** |
Perception | ***** | Intelligence | *** | Wits | ***** |
Abilities | Backgrounds | ||||
Alertness | ***** | Allies | **** | ||
Intimidation | *** | Arena | ** | ||
Insight | ***** | Fame | * | ||
Blind Fighting | *** | Resources | *** | ||
Leadership | **** | ||||
Stealth | *** | Techniques | |||
Survival | **** | Punch | **** | ||
Arena (Trad.) | **** | Kick | ***** * | ||
Medicine | **** | Block | **** | ||
Mysteries | ***** | Grab | *** | ||
Style Lore | ***** | Athletics | ***** | ||
Instruction | ***** | Focus | **** | ||
Kendo | ***** | Recovery | *** | ||
Haiku | *** | ||||
Glory | *** | Honor | ***** ** | ||
Willpower | ***** ***** | Health | ***** ***** **** | ||
Chi | ***** *** |
Type | Speed | Damage | Move | Notes |
---|---|---|---|---|
Jab | 7 | 6 | 5 | |
Strong Punch | 5 | 8 | 5 | |
Fierce Punch | 4 | 10 | 5 | |
Short Kick | 6 | 9 | 5 | |
Forward Kick | 5 | 11 | 5 | |
Roundhouse Kick | 3 | 13 | 4 | |
Grab | 5 | 6 | 1 | |
Block | 9 | - | - | +4 Soak |
Movement | 8 | - | 8 | |
Jump | 8 | - | 5 | |
Knife H. Strike | 6 | 6 | 4 | Unless blocking, only half Stamina |
Spinning B-Fist | 5 | 9 | 6 | |
Ax Kick | 4 | 13 | 4 | |
Double D. Kick | 3 | 8/13 | 6 | 1 Willpower |
Double Hit Kick | 3 | 8 | 4 | Kick hits twice |
Flying Th. Kick | 5 | 15 | 4 | 1 Willpower |
Foot Sweep | 3 | 12 | 3 | Crouching maneuver, Knockdown on opponent |
Lightning Leg | 3 | 10 | - | Three damage tests |
Rev. F. Kick | 4 | 12 | 4 | |
Scissor Kick | 5 | 12 | 9 | 1 Willpower, two damage tests |
Maka Wara | - | - | - | 5 dice in damage test |
Disengage | 6 | - | 3 | May break sust. hold; uses Dex instead of Str |
Sleeper | 4 | 8 | 1 | 1 Willpower first turn |
Displacement | 7 | 8 | 6 | 1 Willpower |
Drunken M. Roll | 8 | - | 7 | Crouching maneuver |
Flying Side Kick | 5 | 15 | 9 | 2 Willpower |
J. Side Kick | 6 | 11 | 6 | |
Balance | - | - | - | +1 move to all aerial attacks |
Kiap | - | +2 | - | 1 Chi |
Stunning Shout | 7 | - | 3 | 1 Chi; Willpower vs. Willpower |
Combos | ||||
Block to Jumping Side Kick | ||||
Block to Spinning Back Fist | ||||
Block to Forward Kick to Kiap Jumping Roundhouse Kick (dizzy) | ||||
Block to Sleeper | ||||
Crouching Block to Ax Kick | ||||
Crouching Block to Flying Thrust Kick | ||||
Disengage to Scissor Kick | ||||
Disengage to Kiap Jab Punch to Kiap Strong Punch (dizzy) | ||||
Drunken Monkey Roll to Flying Side Kick | ||||
Jumping Kiap Short Kick to Reverse Frontal Kick | ||||
Jumping Kiap Short Kick to Jumping Side Kick (dizzy) | ||||
Jump to Jumping Side Kick | ||||
Kiap Jab to Kiap Forward Kick (dizzy) | ||||
Stunning Shout to Flying Side Kick |