Samarbeidsrelasjoner i små grupper og virtuelle team
12
Kommunikasjon
Et virkemiddel for å unngå disse typer kommunikasjonssvik, er å sette eksplisitte tids-
frister for tilbakemelding i selve meldingen, samt gjøre det klart om og hvordan tilba-
kemelding forventes. [Haywood, 1998]
2.7 Intensjon versus persepsjon
Avsender har normalt en intensjon med en melding, og denne kan avvike fra persep-
sjonen som mottakeren gjør seg av denne samme meldingen. Avvik kan ha flere årsa-
ker; støy, ulik kontekst, informasjonsbærere som svikter og så videre. En modell som
kan hjelpe oss å se på disse avvikene, er transaksjonsanalyse. (Transactional Analysis)
Utgangspunktet er tre grunnleggende typer kommunikasjon; voksen til voksen, forel-
der til barn og barn til forelder. [Berne, 1972] Selv om den opprinnelig er ment å knyt-
tes opp til ego-tilstander, nevner Handy [1993] transaksjonsanalyse i forbindelse med
rolleavklaring i kommunikasjon.
Av de tre kommunikasjonstypene, er det ved første øyekast voksen-til-voksen som vil
mest effektivt kommunisere informasjon; en smule distansert, rasjonell dialog. Dess-
verre er det ikke opp til den enkelte part å velge denne. Som et eksempel kan vi benytte
kommunikasjonen på en nyhetsgruppe når avsender påpeker at mottaker har i tidligere
meldinger brutt normene for gruppen og ber mottaker om å endre oppførsel. Avsender
vil da selv velge en av rollene forelder ("gjør som vi sier"), voksen ("reglene er slik
fordi...") eller barn ("kunne du være så snill å...?"). Hva avsenderen selv valgte av rol-
le, vil ikke nødvendigvis være det samme som mottakeren oppfatter og tilpasser seg til.
Dersom mottakeren føler seg likeverdig og ønsker voksen-til-voksen kommunikasjon,
men fortolker avsenderens budskap som forelder-til-barn, er det ikke uvanlig at motta-
keren går til motangrep med en forelder-til-barn tilbakemelding og kimen til konflikt
er dermed lagt.
Forelder
Voksen
Barn
F
V
B
F
V
B
Forelder
Voksen
Barn
Figur 2.4 Mulige kommunikasjonsstier mellom to individer i transaksjonsanalysemodellen.