Prosjektoppgaven min gikk ut paa aa undersoeke alternativer til dagens fremdriftssystemer for biler.
Jeg vurderte mange forskjellige løsninger for mobil energilagring, men valgte å arbeide videre med kombinasjonen trykkluft og varme, fordi den gir hoy virkningsgrad, lang rekkevidde og sannsynligvis lave kostnader. En grafisk fremstilling av energiinnhold er gitt i denne filen. En sammenligning av trykkluft/varme-hybriden og vanlige biler er gitt i denne filen.
Hvis du har gode forslag til andre energiformer som ikke boer bli glemt, for eksempel hvor mye energi det er mulig aa lagre i superledende spoler osv, send gjerne en mail til arnehoeg@stud.unit.no
Arbeidet ble ført videre i en diplomoppgave høsten 1996, hvor det ble konstruert og bygget en stempelmotor basert på en gammel Saab-motor.
Har du forslag eller referanser til www-sider eller artikler, saa hadde
det vaert fint om du brukte maileknappen nedenfor eller sendte til:
arnehoeg@stud.unit.no
Gode linker til motorteknologi finner du
her.
brenselsceller
Relaterte linker