[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]
Re: Hvordan velge objekter!
On Thu, 3 Dec 1998, Sigmund Motzfeldt \y wrote:
> On Thu, 3 Dec 1998, Anders Reggestad wrote:
>
> > Et eksempel: et sverd er et abstrakt objekt som består av sverdblad og
> > håndtak. Sverdbladet har en aksjon "Slip sverdblad". og sverdet har
> > aksjonen "Bruk_sverd". Når sverdbladet velges må også aksjonen
> > "Bruk_sverd" være i liste som gis brukeren. Men hvis dette sverdet ligger
> > på et båtdekk så tipper jeg at vi ikke ønsker å inkludere aksjonene til
> > båten, så det må være en mekanisme for å fortelle hvor langt opp i
> > hirarkiet vi skal søke etter aksjoner. Kansje ønsker vi at enkelte typer
> > aksjoner skal det søkes etter lengre en andre, noe som gjør at vi må ha en
> > form for maske metode for å bestemme hvilke aksjoner som skal inkluderes.
> >
> > Dette var vel bare en annen måte å si det som resten av mailen beskriver
> > som et problem!
> >
>
> Vi kan alltids legge inn en peker 'jeg er en del av X' i hvert
> delobjekt. Bladet peker paa sverdet som helhet, sverdet som helhet peker
> ikke paa noe. Eller : finger peker paa arm som peker paa person som
> ikke peker paa noe. Da kan du vel grave deg bakover til du naar den
> udefinerte pekeren og saa presentere alle de valg du har kommet fram til
> saa langt. Vi kan ogsaa legge opp til litt bruk av tastatur.. shift alt og
> control er fine for aa hinte om at en vil noe spesielt. La oss si at
> default er at en faar opp valg for hovedobjektet, det vil si det som ikke
> har definert noen peker videre. Dersom en holder nede <control>, saa kan
> hvert museklikk bringe deg ett sted oppover i kjeden. klikk : finger,
> klikk : arm, klikk : person. Dette kan fort bli litt slitsomt for objekter
> som er i bevegelse, men det problemet har en jo i alle fall. Dessuten er
> det vel ikke saa ofte en oensker aa peke spesifikt paa tommelen til en
> flyvende hoppelopp.
>
> Ellers mener jeg at Tore snakket litt om problemene med at en ikke alltid
> oensker aa vise spilleren si hva en kan gjoere med et objekt. Veien du
> snakker til er vel ikke ment aa skulle informere om at den faktisk kan
> snakkes til. I saa fall kan en jo lage en slags alternativ meny der en har
> mulighet til aa velge stort sett hva som helst, enten det gir mening eller
> ikke. Alternativt kan vi basere oss paa at den typen obskure skjulte
> kommandoer maa gis ved hjelp av et tekstvindu.
Kan tenke oss at vi får en meny som ser ut som dette: ( har lagt inn ei
parameter liste som sikkert ikke skal vises)
|------------------|
|Get | # En liste over standard valg
|Talk (string) |
|------------------|
|Lock/Unlock (Key) | # Spesielle valg for valgt objekt
|Open/Close |
|------------------| # Ei liste med mange valg!
|Other -> | -> |-------------------|
|------------------| |Push |
|Kiss |
|Kick |
|... |
|Secret (String) |
|-------------------|
# Secret brukes for å få opp en meny hvor en kan skrive vilkårlige
# og/eller hemmelige kommandor.
Anders
-----------------------------------------------------------
| ****** Anders Reggestad |
| * * * Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet|
| * * * E-Mail : andersr@pvv.ntnu.no |
| ********* Post adresse : Studpost. 159 7034 Trondheim |
| * * * Hybel adresse : Rainheimliv. 21A 7053 Ranheim |
| * * * Hjemmeside : http://www.pvv.ntnu.no/~andersr |
-----------------------------------------------------------