Difference between revisions of "Passordendring"

Jump to: navigation, search

Line 16: Line 16:

== Mistet passord / stengt konto ==

+
Hvis du har mistet passordet og ikke har mulighet til å komme innom for å bytte det selv, kan du sende en mail til drift@pvv.ntnu.no med mobilnummer. Vi vil da sette et nytt passord og sende det per SMS, som du bruker til å logge inn og bytte passord selv som forklart over. Oppgi helst et nummer som er registrert på ditt navn i telefonkatalogen.

Eventuelt kan du oppgi en PGP-nøkkel (som må være med i vårt web of trust) for å få tilsendt passord per mail.

Revision as of 22:42, 18 May 2005

Endring av passord på PVV

• Logg inn på Maskiner/Anar:anar
  • Kjør "yppasswd", skriv inn gammelt passord og nytt passord to ganger.

Passordreglement

PVV har ikke noe spesielt passordreglement ut over det man implisitt får fra NTNU, men her er noen tommelfingerregler:

• Passordet bør være minst 8 tegn langt.
  • Det bør inneholde både bokstaver og tall.
  • Det må ikke bestå (helt eller delvis) av ord som finnes i ordlister.

Hvis fantasien ikke strekker til kan man bruke diverse program for å generere passord som matcher disse kravene, for eksempel pwgen.

Mistet passord / stengt konto

Dette gjelder også hvis kontoen din har blitt sperret på grunn av dårlig passord.