Drift/Oppsett av arbeidsstasjoner

Hei, og gratulerer-- du har funnet en av lykkebos kladdesider.

Steg 1. Installer OS. Dette kan gjøres på mange måter, men det enkleste er nok å netboote. Hopp inn i bios, velg LAN eller lignende som First Boot Device og restart.

- Det er ikke så ofte vi kjører arbeidsstasjoner med en eller annen form for RAID, så vi hopper over det inntil den dagen kommer :-)
- Når man partisjonerer disker er det greit å bruke hele disken og lage to partisjoner, en til / og en til swap. (Advarsel!: Her kan folk finne på å krangle. Trikset er da å jatte med, det går greit uansett.) Husk å eventuelt formatere diskene, slik at du ikke får konflikter under pakkevelging- og installasjon.
- Gitt at du bruker di (debian installer) så er det bare å gjøre det som virker fornuftig. Den vil muligens at du skal opprette en bruker. Konvensjonen her er å kalle brukeren det samme som maskinen, og passordet satt til ett eller annet du synst er morsomt (vi skrur på root-login og fjerner brukeren etterpå uansett).
- Man får så spørsmål om å velge installasjonstype (pakkeoppsett). Ett av standardoppsettene passer vanligvis fint, for eksempel ubuntu-desktop. Installer gjerne kubuntu-desktop/ubuntu-desktop/openssh-server i samme slengen.