Anmeldelse av Kiste Nummer Fem ved Veronica Karlsen i Puls Furore 17.04.96

Nygårdshaugs nye bok er en kunnskapsmettet og ikke minst morsom bok om KRIPOS-etterforskeren Skarphedin Olsen. En mann som har trodd at var sin egen bestefar Fredric Drum. Psykosen oppstod etter det brutale mordet på hans kone og datter. En nedbrutt Olsen søkte seg inn i fantasiverden - nærmere bestemt sin bestefars verden, hvor eldgamle skriftspråk, fantastiske matretter, kjempestatuer og eksotiske himmelstrøk har hersket arenaen. Nå framstår han som kurert, og skal ta fatt på en ny sak. Han skal løse gåten bak et par hodeløse lik, og får bruk for sine evner som erklært frisk mann. Men Fredric Drum spøker i bakgrunn og drapene synes å være viklet inn i en historie som ikke er frigjort fra fantasiverden. Olsen følger seg forfulgt av sin fortid som "gal", og vet ikke lenger hva som er fantasi og virkelighet. Det er kanskje dette som gjør boka så spennende. Men vi stoler på Olsen. Vi vet at han er ved sine fulle fem, og gleder oss storlig over hans framskritt i saken. Men helt normal blir han aldri, denne fiktive etterforskeren med mange lag og luner. Boka er brennaktuell og omfatter alt fra etniske konflikter, gammel indianerkultur, gastronomiske nytelser, nynazisme og krim i solide doser. Ganske tidlig skjønner du at det foregår snuskete ting i Olsens eget miljø, og spenningen fortetter seg. Denne balansen mellom den virkelig verden og spøkelsene fra galskapens verden legger ytterligere spennning til saken, og en utspekulert, ond morder leker katt og mus med politiet. Humor og romslighet preger Nygårdshaugs språk. Artig og underholdene bok som du samtidig kan lære noe av.

Terje Røsten
02.11.96