anmeldelse

Avstikkende noveller

Anmeldelse av Solfiolinen ved Odd Solumsmoen i Arbeiderbladet 13. oktober 1981.
Det verste som kan sies om norske novellesamlinger er at de "spriker". "Sprike" er en anmelderglose som kan være god å ty til.

Om Gert Nygårdshaugs "Solfiolinen" skal ingen kunne si at den spriker. Fortellingene, eller fablene, har et preg av enhet, av tematisk sammenheng så de til og med kan være vanskelig å skjelne fra hverandre. Men det skal ikke forfatteren bebreides for. Det får anmelderen ta på sin kappe.
De er ikke lett tilgjengelig, disse iblant rent merksnodige fantasiene. De beveger seg i tider som ennå ikke er opprunnet, eller tider så fjerne at "Saga har glemte hva hun visste". Hva vet vi om Mayakulturen. Om det sunkne Atlantis? (Er det sunket forresten?) Åstedet for Nygårdshaugs bok er Bermudatriangelet, hvor skip i godvær går ned med mann og mus og hvor fly blir borte som om de oppløser seg i ren luft, et farvann som altså er forlatt av Gud, men ikke av djevelen. Saragossahavet er ikke langt unna. Er det noe som husker Tanghavets hemmelighet av Lucien Ramont? Hemmeligheten, ja. Den ble ikke oppklart av Lucien Ramont heller -.
Ikke uten raffinement forteller forfatteren om selsomme ting, om fenomener som ennå ikke er dukket opp til overflaten i menneskets historie, og som vi av fordommer og skrekk helst vil dytte ned igjen fortest mulig.
Spennende i ytre forstand er den første fortellingen om kvadratene på Buddara skrivebord. Den foregår på et bibliotek (tror jeg), men det er jo et bibliotek som ikke er halve nær f.eks. Deichmanske (der nytter det neppe å spørre om HIOLO VUH i utlånsskranken).
Eller om POPOL VUHs skapelsesberetning som vi kunne trenge til avløsning til den gamle. (Men det er ikke lenge siden en sogneprest i TV til og med tok Darvin til inntekt for kristendommen!)
"Før ildtiden" heter en skisse, egentlig et prosadikt. Så kommer Syndfloden. Men her er ingen Noah, ingen ark.
Fablene røper en fantasi som ikke er feig eller brøstholden. En fantasi som ikke er virkelighetsbunden - i vår snevre forstand. Men jeg gremmer over at vi selv i dette miljøet blir fortalt at to personer jobber - når "jobbe" er noe som vi gjør på Børsen?
"Rodrigo de Torres går fra borde" er skrevet i halvt prosalyrisk stil. Men kjernen er episk. En stilisert fortelling, hvilket kjens som det eneste riktige i disse omgivelsene. Å herse med trivielle detaljer, å beskrive skomakerrealistiske personer som aldri har vært halve nær en skomaker, ville kjennes som stilbrudd.
Biminidykkeren opptrer i vår egen tid. Også dette er en spennende historie. Men hva betyr det at "synet av henne ville for alltid (understreket her) være i hans tanker, lenge, lenge." Smør på flesk er smør på flesk selv i et romskip.
Science-fictiongenren innbyr til juks, til fantasterier. Mer enn til nøktern utforskning av virkeligheten. Hvem kan kontrollere riktigheten av det som blir påstått å skje i år 2100? Men Nygårdshaug overspiller ikke. Selv om fristelsen sikkert har vært nærliggende i et stoff som han har tatt for seg.
Han har tidligere gitt ut "progressive dikt", som noen kaller det. Prosaen hans er mer hel, mindre demonstrativt "radikal". Det betyr (Gudskjetakk) ikke at forfatteren er blitt noe så grusomt som konservativ. Da Tibb Ravenberg den 11. september hadde fått avhandlingen om immanensen ferdig, drog han selv til Brasil "for å slutte seg til Brasilindianernes frigjøringskamp". Slik skal det være sier spalten for riktige meninger.

Terje Røsten
12.05.98