Styret/PR

From Programvareverkstedet
< Styret
Revision as of 22:16, 5 October 2021 by Alekskn (talk | contribs) (Create page)
(diff) ← Older revision | Latest revision (diff) | Newer revision → (diff)
Jump to navigation Jump to search

Generelle arrangement

Når PVV holder arrangement, er det vanligvis PR-ansvarlig som sprer ordet om dette. Det er i all hovedsak tre kanaler det informeres gjennom:

  • Discord, i "announcements"-kanalen
  • Aktive-mailinglisten
  • Facebook

Det lages også en hendelse på PVV side nettsider, via admin-grensesnittet.

Husk å oversette til engelsk!

Kurs

Produksjon av plakater

PR-ansvarlig har ansvar for å produsere plakater. Dette arbeidet innebærer litt kommunikasjon med kursansvarlig. PR-ansvarlig får tilsendt kursbeskrivelse, enten fra kursansvarlig eller fra kursholder selv (det er kursholders ansvar for å sørge for at dette skjer). PR-ansvarlig skal også få tilsendt dato, tid, og rom fra kursansvarlig. Alt dette skal brukes på plakatene, sammen med kursbeskrivelse og et lite bilde.

Maler ligger på Gogs-en, i en egen PR-mappe. Malene er i Photoshop-format og kan endres i Photoshop. Eventuelt kan man bruke Photopea, som er en gratis web-basert løsning som kan redigere psd-filer.

Printing av plakater

PVV har en avtale med CopyCat om rabatt ved plakatprinting. De holder til i Professor Brochs gate 2. PR-ansvarlig eksporterer plakatfilen til PDF, legger den på en minnepinne, og tar denne med til CopyCat. Der sier man at man er fra Programvareverkstedet, og at man vil printe plakater i A3-format. Vanligvis bestiller vi ca. 30 stk, men dette kan også endres ved behov. Ved betaling, gjerne spesifiser at vi har en avtale med dem om rabatt.

Ta med plakatene til PVV, så skal de henges opp. Dette kan gjerne PR-ansvarlig delegere til andre. De henges opp på strategiste steder på campus, f.eks. (i synkende prioritet):

  1. Stripa! Både på våre egne tavler i 1. og 2. etasje, og også på felles oppslagstavler
  2. Realfagsbygget - ved kantinen, ved hovedinngangen, utenfor R1, og i gangene ved A3 og A4
  3. El-bygget, fellestavler
  4. IT-bygget, ved inngangen
  5. Oppslagstavlen til Omega Verksted

Ta med teip og stiftemaskin!

Spre ordet!

Dette kan også delegeres til kursansvarlig. Akkurat som andre arrangement, skal dette kommuniseres om på våre kommunikasjonskanaler (se #Generelle arrangementer).

Stand

PR-ansvarlig har vanligvis hatt overordnet ansvar for stand. Dette er ikke ment å gjøres alene - her må det delegering til! Prøv å få medlemmer til å stille f.eks. ei uke i forkant. Utstyr som ofte brukes på stand er:

  • Bord til å ha rekvisikker på
  • Telt
  • Roll-up
  • Minifigurer
  • Rare rubiks-"kuber"
  • Terninger
  • Brettspill
  • Gammel server

Av erfaring er flyers en stor suksess. Disse har pleid å være i A5-størrelse, med to stk printet på A4-ark. Det er en god idé å printe dobbeltsidig, med norsk på den ene siden og engelsk på den andre. Det har skjedd at vi har delt ut nesten 1000 flyers på to dager, så print mange!

Tidligere har man også stilt med dinosaur-kostyme, som ser ut til å ha vært en suksess :)

Film og foto

PR-ansvarlig tar gjerne på seg ansvar for å fotografere events. PVV har ikke et eget fotokamera, tidligere har dette vært opp til PR-ansvarliges personlige utstyr. Mer at man trenger absolutt ikke å kjøpe speilrefleks-kamera eller mer for å være PR-ansvarlig, vanlig mobilkamera holder plenty. Hvis de har et mer fancy kamera skader det så klart ikke å bruke dette heller.

Disse bildene laster gjerne opp til Gogs og til nettsiden. De beste går til forsiden, disse pluss andre gode bilder går til galleriet

Vi har også produsert promofilmer tidligere. PR-ansvarlig har overordnet ansvar for at dette skjer, men her må også mye delegeres! Her står man fritt til å gjøre hva man vil. Eksempler på tidligere promovideoer ligger i galleriet på nettsiden for inspirasjon.

Sosiale medier

PVV har en Facebook-side. Utover vanlige arrangementer, oppfordres det til å legge ut andre ting som skjer på PVV (f.eks. "vi har holdt stand", "vi har kjøpt bok, kom og les", etc.) PR-ansvarlig burde også ha tilgang til YouTube-kontoen, i de (vanligvis få) tilfellene vi laster opp videoer.