Difference between revisions of "Legge til bruker"

Jump to: navigation, search
Line 12: Line 12:

Når brukerkontoen er opprettet må brukeren logge inn på login.pvv for å få Kerberos-principal.  Deretter skal brukeren kunne logge inn på alle PVV-maskiner.

Bruker må nå kjøre passwd på en maskin og skrive inn et nytt passord som han velger selv.
+
Bruker må nå kjøre kpasswd på en maskin og skrive inn et nytt passord som han velger selv.

Inntil en eller annen luring klarer å lure inn noe magi for dette i <code>nybruker.pl</code> må man dessuten manuelt registrere medlemmet i [[Medlemsdatabase|medlemsdatabasen]].  Det følgende pleier å fungere (vi antar her at det nye medlemmet heter Ola Hakker og har brukernavn olahakke):

Revision as of 12:31, 26 August 2011

Man må ha root-tilgang for å opprette nye brukere på PVV.

Kjør /root/nybruker.pl fra cthulhu. Bruk samme brukernavn som på stud. Fyll ut feltene manuelt; home:/home/pvv/d/$BRUKERNAVN. (Sjekk brukernavn og sånt, hvis brukeren er ganske ny på stud må du muligens kopiere over passwd fra login.stud på nytt til /local/pwdist/ på cthulhu.) Trykk på enter mange ganger. Frust over at mailen som blir sendt er helt på trynet. Når all vital informasjon er utfylt starter registreringsprosessen.

Passord-hashen blir for øyeblikket ikke automatisk lagt til, så man må generere en midlertidig passord hash

echo 'heisann'| makepasswd --clearfrom=- --crypt-md5

og legge den inn i /local/adm/rdist/passwd/passwd.pvv.pwhash, og kjøre ./Rdist passwd i /local/adm/rdist på cthulhu.

Når brukerkontoen er opprettet må brukeren logge inn på login.pvv for å få Kerberos-principal. Deretter skal brukeren kunne logge inn på alle PVV-maskiner.

Inntil en eller annen luring klarer å lure inn noe magi for dette i nybruker.pl må man dessuten manuelt registrere medlemmet i medlemsdatabasen. Det følgende pleier å fungere (vi antar her at det nye medlemmet heter Ola Hakker og har brukernavn olahakke):

$ ssh postgres.pvv.ntnu.no
$ su -
# su pvv
$ mdboh ny olahakke "Ola Hakker"