Difference between revisions of "Kurs/Matematikk for 3D-programmerere eller 3D-grafikk for matematikere"

From Programvareverkstedet
Jump to navigation Jump to search
(litt mer spennende tekst)
(kvaterioner -> kvaternioner)
Line 11: Line 11:
 
* Gjennomgang av transformasjonspipeline: model->world->view->projeksjon.
 
* Gjennomgang av transformasjonspipeline: model->world->view->projeksjon.
  
Dersom man har tid vil det bli gått gjennom kvaterioner og utvalgte
+
Dersom man har tid vil det bli gått gjennom kvaternioner og utvalgte
 
polynomer samt parameterrepresentasjon.
 
polynomer samt parameterrepresentasjon.
  
 
__NOTOC__
 
__NOTOC__

Revision as of 17:28, 1 October 2008

Tid: Torsdag 2. oktober 2008, kl. 18:15<
> Sted: R3<
> Kursholder: Odd Rune Strømmen Lykkebø<
> Anbefalte forkunnskaper: Enkel lineær algebra (f.eks. Matte 3)

Dette kurset gir en innføring i konsepter som underbygger moderne 3D-APIer som OpenGL (og DirectX).

  • Grunnleggende om bruk av algebra for å løse geometriske problemer.
  • Generelt om geometrier nyttige for 3D-grafikk.
  • Utledning av lineære transformasjoner (rotasjon, skalering, skjær) og affine transformasjoner.
  • Gjennomgang av transformasjonspipeline: model->world->view->projeksjon.

Dersom man har tid vil det bli gått gjennom kvaternioner og utvalgte polynomer samt parameterrepresentasjon.