Difference between revisions of "Drift/Backup"

Jump to: navigation, search
(starte bacula paa decibel)
(principal er den nye alphys)
(30 intermediate revisions by 12 users not shown)
Line 1: Line 1:
= Backup =
+
Backup blir tatt av [[Maskiner/Decibel|decibel]] (backup av /home) og [[Maskiner/Bacchus|bacchus]] (backup av /local/adm/).
 +
Backupserveren er [[Maskiner/Principal|principal.pvv.ntnu.no]]. Innloggingen der er begrenset til vi finner ut om det er bare drift eller alle pvv sine
 +
medlemmer som skal ha tilgang til boksen.

Backup blir gjort med bacula, klienter kjoeres paa decibel (backup av /home) og bacchus (backup av /local/adm/).
+
For brukere som har store filer de ikke trenger backup av, spesielt store filer som endres ofte og derfor ofte vil bli tatt med i inkremetelle backuper, så kan de legge filene i <i>~/nobackup</i>. Innholdet i den mappa vil da ikke bli tatt med i backup.
Backupserveren er nosferatu.pvv.ntnu.no. Innloggingen der er begrenset til vi finner ut om det er bare drift eller alle pvv sine medlemmer som skal ha tilgang til boksen.

=== Quirks ===
+
Backup blir tatt med rsync og ZFS. Et hjemmesnekret bash-script kjører rsync og kopierer filer til /backupz. Når rsync er ferdig tar et ZFS-snapshot.

/var paa nosferatu var for liten til at databasen som bacula bruker fikk plass der saa /var/db/bacula er symlinker til /data/bacula.
+
Backupscript og backuper ligger i /backupz.

=== Starting services ===
== Legge til eller endre backupjobber ==

Man starter bacula paa decibel med kommandoen:
+
Logg inn på principal som root og gå inn i /backupz. Vi prøver å bevare samme filsystem om vi flytter tjenester mellom bokser, og derfor heter en del av sharene bare "web", "databases" og lignende. Her må man bruke litt skjønn. Det er mulig å omstrukturere litt med <code>zfs rename</code> om det lå under en hostnavn-basert katalog før.
`/usr/local/sbin/bacula-fd -v -d 5 -c /usr/local/etc/bacula-fd.conf`

=== Sørg for at principal kan logge inn ===
 +
For at principal skal komme inn med SSH-nøkkelen sin må du først ssh-e til boksen manuelt, slik at principal cacher ssh-nøkkelen. I tillegg krever nøkkelen at scriptet '''/root/validate-rsync''' finnes. Kopier det fra en annen boks som blir tatt backup av. Når alt er OK skal du få dette svaret når du prøver å SSH-e fra principal til boksen:
=== Lage nytt filsystem ===
 +
Om det ikke allerede finnes en mappe under /backupz til dataene du skal ta backup av, opprett et ZFS-filsystem for formålet (pathen angis relativ til / uansett hvor du står):
principal# zfs create principal/backupz/web
 +
Filsystemet blir mountet av seg selv:
principal# df -h /backupz/web
Filesystem    Size    Used  Avail Capacity  Mounted on
backupz/web    14T      0B    14T    0%    /backupz/web
=== Oppdatering av backupscriptet ===
 +
Sjekk ut backupscriptet, rediger det (la deg inspirere av en av de eksisterende backupjobbene), kontroll er endringene, og sjekk det inn igjen:
principal# co -l backup.sh
principal# vim backup.sh
principal# rcsdiff -u backup.sh
principal# ci -u backup.sh
 +
Husk å skrive en vettug commitbeskjed.
 +
Pass også på så du ikke ender opp med å kjøre masse backupjobber på samme maskin samtidig. Om du har flere jobber mot samme boks (fordi dataene skal i ulike zfs-filsystemer) kan du eventuelt gruppere dem i et subshell som du legger i bakgrunnen.
== Gjennoprette enkeltfiler fra backup ==
 +
Vi bruker zfs-snapshots som backup.
 +
Derfor er det veldig enkelt å hente ut filer.
=== Få en liste over alle snapshots ===
 +
Denne kommandoen gir deg en liste over alle snapshots:
principal# zfs list -t snapshot
 +
Legg merke til at hjemmeområdet heter /backupz/homepvv/export/home.
 +
Etter dette navnet kommer en alfakrøll med dato til backupen.
=== Navigere rundt i snapshot ===
 +
Så gjenstår det bare å cd til snapshottet. Eksempelvis:
principal# cd /backupz/homepvv/export/home/.zfs/snapshot/20151021
Hent det du trenger.
 +
Dette vil være read-only, og vil oppføre seg litt merkelig.

__NOTOC__

Revision as of 15:45, 15 July 2017

Backup blir tatt av decibel (backup av /home) og bacchus (backup av /local/adm/). Backupserveren er principal.pvv.ntnu.no. Innloggingen der er begrenset til vi finner ut om det er bare drift eller alle pvv sine medlemmer som skal ha tilgang til boksen.

For brukere som har store filer de ikke trenger backup av, spesielt store filer som endres ofte og derfor ofte vil bli tatt med i inkremetelle backuper, så kan de legge filene i ~/nobackup. Innholdet i den mappa vil da ikke bli tatt med i backup.

Backupscript og backuper ligger i /backupz.

Legge til eller endre backupjobber

Logg inn på principal som root og gå inn i /backupz. Vi prøver å bevare samme filsystem om vi flytter tjenester mellom bokser, og derfor heter en del av sharene bare "web", "databases" og lignende. Her må man bruke litt skjønn. Det er mulig å omstrukturere litt med zfs rename om det lå under en hostnavn-basert katalog før.

Sørg for at principal kan logge inn

For at principal skal komme inn med SSH-nøkkelen sin må du først ssh-e til boksen manuelt, slik at principal cacher ssh-nøkkelen. I tillegg krever nøkkelen at scriptet /root/validate-rsync finnes. Kopier det fra en annen boks som blir tatt backup av. Når alt er OK skal du få dette svaret når du prøver å SSH-e fra principal til boksen:

Lage nytt filsystem

principal# zfs create principal/backupz/web

Filsystemet blir mountet av seg selv:

principal# df -h /backupz/web
Filesystem     Size    Used   Avail Capacity  Mounted on
backupz/web     14T      0B     14T     0%    /backupz/web

Oppdatering av backupscriptet

principal# co -l backup.sh
principal# vim backup.sh
principal# rcsdiff -u backup.sh
principal# ci -u backup.sh

Husk å skrive en vettug commitbeskjed.

Gjennoprette enkeltfiler fra backup

Vi bruker zfs-snapshots som backup. Derfor er det veldig enkelt å hente ut filer. Det er greit å vite hvilken maskin filen lå på, men det antas at du allerede vet dette.

Få en liste over alle snapshots

Denne kommandoen gir deg en liste over alle snapshots:

principal# zfs list -t snapshot

Legg merke til at hjemmeområdet heter /backupz/homepvv/export/home. Dette er selvfølgelig rart på flere nivåer, for decibel har ikke vært oppe på en stund; mappenavnet er gammelt. Etter dette navnet kommer en alfakrøll med dato til backupen.

Navigere rundt i snapshot

Så gjenstår det bare å cd til snapshottet. Eksempelvis:

principal# cd /backupz/homepvv/export/home/.zfs/snapshot/20151021

Hent det du trenger. Dette vil være read-only, og vil oppføre seg litt merkelig.