Driftsrapport/V2009

Jump to navigation Jump to search

Drift har ikke bedrevet imponerende mye nytt og spennende i denne perioden, ut over å håndtere ymse problemer som har oppstått, samt litt OS-installasjoner.

Hardwareproblemer

Decibel

Decibel har blitt uresponsiv flere ganger i driftsperioden, men har kommet til hektene igjen etter restart. Det hører med at decibel har hatt problemer av varierende hyppighet siden den ble innkjøpt. En vurdering av hvorvidt vi skal investere i ny hardare til den overlates som en øvelse til styret.

kremt

Apt på kremt segfaulter for øyeblikket, og maskinen ser generelt trist ut. Det er foreløpig uklart om det er en hardware- eller softwarefeil, men symptomene minner om hardwareproblemer.

kobben

Vi mistenker at kobben også er litt lurvete, men dette er ikke endelig bekreftet.

Softwareproblemer

Prima vare, sekunda inte

Skuddsekundet ved nyttår gjorde en del Linux-maskiner triste. For PVVs del rammet denne feilen nissen.

Feil avsenderadresser på e-post sendt med PHP

Drift får jevnlig bouncer fra e-post sendt fra medlemmers websider, siden disse får en envelope from som leder bouncene til drift. Kreative PHP-innstillinger i .htaccess for å bøte på dette ble vurdert testet, men prosjektet kokte etter hvert ut i kålen. Det blir sikkert gjenopptatt så fort noen mener det er et tilstrekkelig stort problem.

Dovecot sluttet å svare

Vi hadde en del problemer med at dovecot sluttet å svare. Etter et nødig høyt uant antall restarter uten videre feilsøking ble problemet til slutt undersøkt nøyere, og man kom frem til at serveren rett og slett hadde for lav øvre grense for tilkoblinger.

Mailloop fra mail2news-systemet

En procmail-regel i mail2news-systemet laget mail-loop etter at en mottakeradresse ble ugyldig. Problemet førte til at alle andre som har hatt kontakt med dette systemet ble mailbombet til de grader.

Dette utløste en debatt om hvorvidt vi bør fase ut hele greia, men prosjektet strandet på at ingen gadd bruke tid på å finne ut om noen bruker det.

Administrative problemer

Trangt på disken på Berners-Lee

Berners-Lee hadde i en lengre periode kroniske problemer med for liten diskplass. Etter en liten omlegging i logrotate ble den bedre.

Utløpte SSL-sertifikater

I løpet av dette semesteret gikk sertifikatene for smtp.pvv.ntnu.no og www.pvv.ntnu.no ut på dato. Det viste seg at ingen hadde både vilje og evne til å gjøre noe med dette, primært fordi svært få hadde tilgang til å lage nye sertifikater med PVVs CA-sertifikat. Vebjørn Ljosa skar til slutt gjennom i begge tilfellene, og opprettet nye sertifikater fra CAcert.

Dette betyr sannsynligvis i praksis at PVVs eget CA-sertifikat er i ferd med å bli de-facto utfaset.

Forhåndsvarslede problemer

"Nye" DNS-servere på NTNU

NTNU IT har i minst tre år iherdig forsøkt å fase ut ludvig.ntnu.no, og har bedt oss fjerne den fra resolv.conf på alle våre maskiner raskest mulig. Etter to-tre henvendelser denne perioden fikk vi den bort fra alle maskinene våre til slutt.

Nedetid på nettet

Torsdag 15. januar utførte NTNU IT varslet vedlikehold på nettet, og PVV var uten nettforbindelse den påfølgende natten.

I midten av februar hadde PVV en del problemer med spennende oppførsel på nettet. Det ble etter hvert avdekket at dette kom av at begge ender av en TP-kabel var plugget inn i switchen på laptopbordet. Drift har minnet medlemmene på at dette ikke er akseptabel oppførsel.

Spennende tilbud fra Promotion-Time

En dansk dame ved navn Karen Olsen i Promotion-Time ønsker å plassere reklame på våre websider, og kan fortelle at "Promotion-Time er a mediebureau, som repræsenterer firmaer der søger kvalitet annoncering muligheder." Vi unnlater å besvare henvendelsen.

Endringer i bemanning

Nye driftere

almelid og somaen har blitt med i drift siden sist.

lulf ble strengt tatt med i drift i forrige periode, men dette ble glemt i halvårsrapporten.

ljosa har vært med i drift tidligere, og fikk root-passordet på nytt i forrige periode. Dete ble også glemt i forrige halvårsrapport.

Fjernede driftere

andersr og oyvindmo har blitt fjernet fra driftslisten, da mailen deres bouncer. De har ikke hatt rootpassordet på årevis.

Serverromsnøkkeltransaksjoner

jensadne har flyttet fra byen og avlevert nøkkelen sin til drift, som ga den til almelid.

Maskinpark

Endringer i installerte OS

inti har blitt oppgradert fra FreeBSD 7.0 til 7.1.

Kobben har blitt oppgradert fra Gentoo til Haiku til Plan9 til OpenSolaris til PC-BSD. Hverken utgangspunktet eller resultatet virket spesielt bra. Drift mistenker hardwarefeil, og vil prøve å installere noe litt mer mainstream for å se om dette også er problematisk.

Nye maskiner

snehvit 8-noders IA64-cluster donert av tungregning ved NTNU IT. Foreløpig avslått, på grunn av kjøleproblemer
dverger 8-noders IA64-cluster donert av tungregning ved NTNU IT. Kjører for øyeblikket kun to "brikker" på grunn av kjøleproblemer.
stemor En av de ubrukte "brikkene" på dverger. fink-speil, bør sikkert bli ftp.pvv.ntnu.no også.

Utfasede maskiner

egg debian stable-maskin, døde i disken sin
kvartett OpenVMS, slått av på grunn av kjøleproblemer

Oppdatert maskinliste